NewsNow ditches Telegraph, Guardian and Daily Mirror

News-now *Breaking* UK news aggregator NewsNow is pulling links to many of the UK’s biggest national newspapers after failure to reach agreement with The Newspaper Licensing Agency Limited (the NLA).

The NLA had threatened NewsNow with legal action if it did not change the way it does business or cease from linking altogether.

The aggregator’s managing director Struan Bartlett said: “We strongly feel that to accept the NLA’s terms would set a dangerous precedent restricting our customers’ ability to conduct their business freely.

“We see this as a ‘slippery slope’ towards any free-to-access website demanding licence fees from any organisation for circulating or clicking on links.”

Newspaper titles that NewsNow is to pull from its subscription service include The Daily Telegraph, The Guardian and the Daily Mirror. NLA member publications will remain available via NewsNow’s free website.

For the background to this story see:

NewsNow: ‘End These Indiscriminate Attacks’

Advertisements

BBC Five Live 1, ITV 0

Champions-league By all accounts Newcastle United’s two-nil away win at Coventry on Wednesday night was a turgid affair. Regardless, well done BBC Radio Five Live for making it the station’s live commentary on a night of Champions’ League football.

By my reckoning, it is the first time Five Live has shunned the World’s ‘premier club tournament’ – (c.) Uefa – in favour of another game, let alone one from the Ricoh Stadium. 

Yet it took this wholly sensible decision because all three matches involving British teams in Europe were dead rubbers – Rangers and Liverpool couldn’t qualify while Arsenal couldn’t finish anywhere but top of their group.

Better a competitive second-tier, domestic league game than a meaningless Champions’ League affair.

Shame, ITV failed to make the brave decision.

Instead, the commercial broadcaster – who’s expensive Champions’ League outlay was rewarded with three meaningless games in one night – chose to show one of them. It could – should – have shown a match involving either Barcelona or Inter Milan in a group where all four teams could still qualify. It didn’t

And how was it rewarded for its timidity? Just over three million viewers tuned into Olympiakos against Arsenal Reserves, according to the overnights.

That’s a mere 14 per cent share and an audience dwarfed by both Spooks and Waterloo Road.

How Tiger and Obama became golf’s bogey men

Golf-digest-tiger-tips-obamaIn an effort to extend the shelf life of its products, the magazine industry uses cover dates that bear little relation to the point at which the publication is produced and available.

And thus the January issue of Golf Digest, available now, went to press on the 14 November – and its now-infamous ’10 Tips Obama Can Take From Tiger’ cover (pictured right) was “completed and closed” in the first week of November.

In other words, well before what the magazine’s editor describes as “the Thanksgiving week accident“.

What’s interesting, judging by the emails to the editor, it is not so much the image of the tarnished Tiger Woods on the cover that’s upsetting subscribers – it’s that of the US President.

Climate change consensus: try this for size

Journalism by committee is usually to be avoided but, despite itself, a leader article published today in 56 newspapers across 45 countries – and in 20 languages – is surprisingly cogent. And readable. (My New Statesman colleague George Eaton has pulled out the key passages).  

The-guardian

Those of you in the UK may have browsed the full editorial on the Guardian’s front page  – and that paper’s Ian Katz provides some of the back story to its creation:

Of course, getting papers to agree in principle was the easy bit. The trickier job would be producing a text that everyone could sign up to. After a slightly uncomfortable exchange with an Italian colleague in which I referred to climate change as our “what did you do in the war, daddy?” issue,  it was clear that historical analogies were going to be fraught.

Katz also notes some notable absentees:

Anyone studying the list of newspapers behind the editorial will quickly spot one glaring gap: the absence of any first-rank US paper. A number of major US titles evinced support for the project, even conceding that they agreed with everything in the editorial, but stopped short of signing up, leaving the admirably independent-minded Miami Herald as the sole representative of the world’s second biggest polluter. (Next time you’re in Florida buy two copies.)

La-brujula-nicaragua

You can see some more of the front pages here.